PENGENALAN
Masyarakat Hindu Peranakan
yang tinggal di Melaka dikenali sebagai
masyarakat
Chetti. Mereka adalah satu kelompok masyarakat minoriti India. Masyarakat
Chetti
jarang dikenali dari segi paras rupanya yang telah mengalami asmilasi
perkahwinan
campuran
antara pelbagai kaum. Maka wujunya kaum Peranakan yang unik ini di Melaka
mahupun
Malaysia tersendiri. Kaum etnik ini menganggap diri mereka sebagai Tamil, yang
mempunyai
penampilan Dravidia dan kulit gelap, mereka kelihatan sebagai asmilasi
campuran
orang Asia Tenggara dan Dravidia .
Ini adalah hasil daripada fakta bahawa
peneroka Tamil pertama yang mengambil
isteri-isteri
tempatan, kerana mereka tidak membawa wanita atau isteri mereka sendiri semasa
perlawatan
perdagangan. Lama-kelamaan, kaum Chetti berkumpul denagn ciri-ciri fizikal
yang
kurang Dravidia , dan lebih Melayu. Selain itu, rupa mereka mirip orang-orang
melayu
campuran
India. Kehidupan mereka pula tidak berbeza dengan masyarakat-masyarakat lain.
Namun
begitu, Masyarakat Chetti tidak sama dengan masyarakat Chettiyar India yang
meminjamkan
wang seperti ‘Along India’.
Catatan sejarah menyatakan
bahawa peniaga India dari Panai di Tamil Nadu iaitu
India
Selatan, India menetap di Melaka pada zaman kedaulatan Kesultanan Melaka iaitu
pada
tahun
1500an. Maka terwujudnya kaum Peranakan India, yang kemudian menetap dan bebas
bergaul
dengan orang Melayu tempatan dan peneroka Cina. Walaubagaimanapun, dengan
kejatuhan
Kesultanan Melaka selepas tahun 1511, kaum Chetti akhirnya hilang sentuhan
dengan
tanah asal mereka. Di bawah pentadbiran Portugis, Belanda dan British penjajah,
kaum
Chetti mula memudahkan budaya dan adat resam mereka dengan mengamalkan adat
tempatan
.
Hal ini, dibuktikan dalam seni bina Kuil Sri Poyatha
Moorthi, yang dibina oleh
Chetti
yang pertama, pada 1781 selepas
kerajaan
Kolonial Belanda memberinya
sebidang
tanah . Penempatan dan penyelesaian
tradisional
Chetti terletak di Kampung Tujuh ,
Jalan
Gajah Berang, yang juga didiami oleh
sebilangan
kecil orang Cina dan Melayu.
Namun
demikian, kebanyakan kaum Chetti
telah
berhijrah sejak mendapati pekerjaan di
Singapura
dan bahagian lain di Malaysia.
Oleh sebab terlalu ramai saudagar India yang
datang dan berdagang di Kota
Melaka,
pemerintah Melaka ketika itu telah meyediakan sebuah penempatan untuk mereka
tinggal
dan menjalankan aktiviti mereka di penempatan tersebut yang dikenali sebagai
‘Kampung
Keling’. Hal ini adalah untuk mempermudahkan saudagar terbabit berurusniaga.
Menurut
catatan Sejarah Melayu dan Hikayat Hang Tuah, perkataan ‘keling’ adalah berasal
dari
‘Kaling Gappatinam’ atau ‘Kalinggam’ yang dikenali sebagai Benua Keling
(India).
Perkataan ‘keling’ juga
dikatakan berasal daripada ‘kering atau kring’ iaitu
gelaran
orang-orang tempatan kepada bangsa India yang gemar memakai gelang kaki loceng
yang
berbunyi dan menjalankan upacara keagamaan mereka menggunakan loceng. Oleh itu,
lama-kelamaan,
perkataan ‘kering atau kring’ bertukar kepada keling’ megikut kesesuaian
cara
penyebutan orang-orang tempatan.
Masyarakat Chetti mempunyai
adat-istiadat yang sama dengan masyarakat
Hindu
yang terbesar di Malaysia . Mereka menjalankan aktiviti-aktiviti kebudayaan dan
agama
di kuil-kuil hasil pembinaan kaum Chetti. Kuil dan tempat keramat yang lain
bertuah,
tetapi hanya upacara yang
mudah
boleh dijalankan
oleh
ahli komuniti Chetti. Upacara
yang
lebih hanya dijalankan di kuil
besar
seperti Kuil Kalaisanathar atau Kuil Baru,
Kuil Angggallamman atau Kuil Kolam Besar.
No comments:
Post a Comment