Tuesday 25 March 2014


PENGENALAN






                    Masyarakat Hindu Peranakan yang tinggal di Melaka dikenali sebagai

masyarakat Chetti. Mereka adalah satu kelompok masyarakat minoriti India. Masyarakat

Chetti jarang dikenali dari segi paras rupanya yang telah mengalami asmilasi perkahwinan

campuran antara pelbagai kaum. Maka wujunya kaum Peranakan yang unik ini di Melaka

mahupun Malaysia tersendiri. Kaum etnik ini menganggap diri mereka sebagai Tamil, yang

mempunyai penampilan Dravidia dan kulit gelap, mereka kelihatan sebagai asmilasi

campuran orang Asia Tenggara dan  Dravidia .


                     Ini adalah hasil daripada fakta bahawa peneroka Tamil pertama yang mengambil

isteri-isteri tempatan, kerana mereka tidak membawa wanita atau isteri mereka sendiri semasa

perlawatan perdagangan. Lama-kelamaan, kaum Chetti berkumpul denagn ciri-ciri fizikal

yang kurang Dravidia , dan lebih Melayu. Selain itu, rupa mereka mirip orang-orang melayu

campuran India. Kehidupan mereka pula tidak berbeza dengan masyarakat-masyarakat lain.

Namun begitu, Masyarakat Chetti tidak sama dengan masyarakat Chettiyar India yang

meminjamkan wang seperti ‘Along India’.


                    Catatan sejarah menyatakan bahawa peniaga India dari Panai di Tamil Nadu iaitu

India Selatan, India menetap di Melaka pada zaman kedaulatan Kesultanan Melaka iaitu pada

tahun 1500an. Maka terwujudnya kaum Peranakan India, yang kemudian menetap dan bebas

bergaul dengan orang Melayu tempatan dan peneroka Cina. Walaubagaimanapun, dengan

kejatuhan Kesultanan Melaka selepas tahun 1511, kaum Chetti akhirnya hilang sentuhan

dengan tanah asal mereka. Di bawah pentadbiran Portugis, Belanda dan British penjajah,

kaum Chetti mula memudahkan budaya dan adat resam mereka dengan mengamalkan adat

tempatan .


                    Hal ini,  dibuktikan dalam seni bina Kuil Sri Poyatha Moorthi, yang dibina oleh

Thaivanayagam Chetti, pemimpin rakyat

Chetti yang pertama, pada 1781 selepas

kerajaan Kolonial Belanda memberinya

sebidang tanah . Penempatan dan penyelesaian

tradisional Chetti terletak di Kampung Tujuh ,

Jalan Gajah Berang, yang juga didiami oleh

sebilangan kecil orang Cina dan Melayu.

Namun demikian, kebanyakan kaum Chetti

telah berhijrah sejak mendapati pekerjaan di

Singapura dan bahagian lain di Malaysia.



                    Oleh sebab terlalu ramai saudagar India yang datang dan berdagang di Kota

Melaka, pemerintah Melaka ketika itu telah meyediakan sebuah penempatan untuk mereka

tinggal dan menjalankan aktiviti mereka di penempatan tersebut yang dikenali sebagai

‘Kampung Keling’. Hal ini adalah untuk mempermudahkan saudagar terbabit berurusniaga.

Menurut catatan Sejarah Melayu dan Hikayat Hang Tuah, perkataan ‘keling’ adalah berasal

dari ‘Kaling Gappatinam’ atau ‘Kalinggam’ yang dikenali sebagai Benua Keling (India).



                    Perkataan ‘keling’ juga dikatakan berasal daripada ‘kering atau kring’ iaitu

gelaran orang-orang tempatan kepada bangsa India yang gemar memakai gelang kaki loceng

yang berbunyi dan menjalankan upacara keagamaan mereka menggunakan loceng. Oleh itu,

lama-kelamaan, perkataan ‘kering atau kring’ bertukar kepada keling’ megikut kesesuaian

cara penyebutan orang-orang tempatan.



                    Masyarakat Chetti mempunyai adat-istiadat yang sama dengan masyarakat

Hindu yang terbesar di Malaysia . Mereka menjalankan aktiviti-aktiviti kebudayaan dan

agama di kuil-kuil hasil pembinaan kaum Chetti. Kuil dan tempat keramat yang lain

mempunyai hari berdoa yang

bertuah, tetapi hanya upacara yang

mudah boleh dijalankan

oleh ahli komuniti Chetti. Upacara

yang lebih hanya dijalankan di kuil

besar seperti Kuil Kalaisanathar atau Kuil Baru, 

Kuil Angggallamman atau Kuil Kolam Besar.

  


                    

No comments:

Post a Comment