ISI:
2.1: SEJARAH KEWUJUDAN KAUM CHETTI DI MELAKA
Beberapa Ahli Sejarah berpendapat masyarakat Chetti adalah dari
keturunan
pedagang-pedagang kaya yang berasal dari Pantai
Koromandel iaitu di daerah
Kalinggapatnam atau Kalingga di satu kawasan Selatan
India.Semasa
dalam pelayaran,
membawa bersama
pekerja-pekerja dan
pembantu mereka
yang sering
membantu mereka
serta seorang
Pandaram dalam hal-
hal keagamaan. Oleh
sebab pedagang- pedagang ini berpegangan kuat agama
Hindu (Ortodok) maka mereka tidak
membawa isteri atau wanita bersama-sama semasa misi
perdagangan. Hal ini kerana,megikut
adat agama Hindu, wanita tidak dibenarkan
menyeberang laut sebab terpaksa menjaga hal-hal
rumah tangga. Oleh sebab, kaum lelaki adalah
penguasa alam dan kepercayaan, disinilah
berlakunya perkahwinan campur. Pedagang India
tersebut berkahwin dengan wanita
tempatan dan terus berpegang teguh pada agama asal
iaitu agama Hindu hingga ke hari ini
maka keturunan mereka menkadi golongan Chetti, di
mana wujudnya sebuah masyarakat
yang dipanggil CHETTI
MELAKA sehingga ke tanggal ini.
Pada zaman Kesultanan Melayu Melaka, masyarkat Chetti telah memainkan
peranan yang penting dalam membantu mengembangkan
ekonomi dan sekaligus mereka
telah diberi penempatan yang pertama iaitu di
Kampong Keling, perkataan Keling adalah
diambil dari penempatan asal mereka di India yang
menunjuk asal-usul mereka iaitu
Kalingga. Apabila wujudnya perkahwinan campur, iaitu
para pedagang India dengan wanita
tempatan, mereka tidak lupa pada adat istiadat Hindu
mereka hingga ke hari ini. Maka
mereka turut mengajar adat istiadat, agama dan
kepercayaan agama Hindu kepada isteri-isteri
mereka. Selain itu, para isteri tersebut telah
diberi nama Hindu iaitu Thevani, Sinagamy,
Amal Gurumah dan Letchumi. Dalam pada itu, bahasa
perantaraan kaum ini adalah Bahasa
Melayu kerana waktu tersebut merupakan zaman
Kesultanan Melayu Melaka maka wujudnya
bahasa ibunda masyarakat Chetti iaitu Bahasa Melayu.
Apabila Kerajaan Melayu Melaka jatuh ke tangan Portugis pada tahun 1511,
peranan masyarakat Chetti bertukar kerana mereka
diberikan tanggungjawab untuk
mengetuai beberapa pedagang yang lain termasuk
pedagang India Muslim, maka disitulah
bertambahnya perkahwinan campuran di kalangan Chetti
dengan wanita tempatan.
Walaubagaimanapun, apabila Belanda menawan Melaka
pada tahun 1641, kegiatan
perdagangan masyarakat Chetti pada masa itu
terkongkong disebabkan pihak Belanda
mengenakan banyaka sekatan sehingga menyusahkan para
pedagang untuk berurusniaga.
Akhirnya, masyarkat Chetti telah mengambil jalan
untuk menukar perdagangan mereka
kepada sektor pertanian. Selepas pihak British
menawan Melaka pada tahun 1871,
memandangkan sektor pertanian agak sukar, maka
masyarakat Chetti juga menukar pekerjaan
dari sektor pertanian kepada bekerja di pejabat
British sebagai kerani atau peon hingga
sekarang.
Segolongan besar masyarakat Chetti yang telah berkahwin dengan wanita
tempatan tersebut, terus metap di Melaka disebabkan
system kasta yang diamalkan di India
yang tidak membenarkan kemasukan orang luar dalam
agama mereka. Oleh yang demikian,
bagi mengelakkan percanggahan atau konflik,
pedagang-pedagang yang telah berkahwin
dengan wanita tempatan telah mengambil keputusan
untuk menerima Melaka sebagai tanah
tumpah darah mereka. Di situlah, wujudnya gelaran CHETTI MELAKA yang bermaksud
Pedagang Melaka yang berasal dari Kalingga (mengikut tulisan Balthasar Bort pada 1678
iaitu
terdapat 348 orang masyarakat Chetti yang tinggal di Melaka)
dan kemudiannya
berpindah dari penempatan awal di sekitar Kampung
Keling ke Gajah Berang, Tengkera dan
Bacang. Mereka menjalankan kegiatan pertanian
seperti menanam padi, sayur-sayuran dan
buah-buahan untuk dijadikan mata pencarian bagi
menyara keluarga masing-masing.
Pada zaman pemerintahan Belanda, mereka telah memberi sebidang tanah
kepada
Theivanayagam Chitty iaitu ketua kepada
masyarakat Chetti pada ketika itu. Pada
tahun 1781 pula, masyarakat Chetti membina
sebuah kuil yang dinamakan Sri Poyatha
Vinayagar Moorthi (SPVMT) sempena nama Dewa
yang mengelakkan rintangan di atas
tanah seluas 15, 879 kaki persegi yang diberi oleh
pihak Belanda. Kini Kuil SPVMT
merupakan kuil yang tertua di Semenanjung
Malaysia. Tambahannya, masyarakat Chetti
mempunyai sebanyak Sembilan buah kuil yang telah
dibina pada abad ke-18 dan terdapat
disekitar Perkampungan Budaya Chetti. Kuil-kuil
tersenut masih digunakan untuk upacara
sembahyang walaupun masyrakat Chetti tidak lagi
menjalankan kegiatan pertanian.
No comments:
Post a Comment